jump to navigation

KLM rust bagage uit met RFID juli 4, 2006

Posted by Gertjan in Achtergrond.
trackback

SCHIPHOL – KLM gaat in samenwerking met Schiphol alle bagage uitrusten met radiografische chips. Op die manier kan de luchtvaartmaatschappij de koffers onderweg beter volgen en worden er minder kwijtgeraakt, zei een woordvoerder maandag. Een proef met de techniek is succesvol verlopen.

KLM heeft inmiddels twee afgiftepunten op Schiphol voor bagage uitgerust met de nieuwe techniek, het zogenoemde RFID. Passagiers die daar hun bagage achterlaten, kunnen er zeker van zijn dat vanaf 10 juli hun koffers de chips krijgen. Het maakt niet uit op welke bestemming ze vliegen. Later dit jaar gaan alle afgiftepunten van KLM op Schiphol de RFID-chips gebruiken. Ook wil KLM in het buitenland de techniek gaan toepassen.

bron: Nu.nl

Zoals ik in de categorie “Tegen” en in het artikel “Het FIS, een slecht idee” al heb aangegeven worden er steeds meer gegevens aan elkaar gekoppeld. Dit hoeft niet noodzakelijk met slechte bedoelingen te gebeuren, maar de informatie die uit deze verbanden beschikbaar komt kan eenvoudig voor andere doeleinden worden toegepast.

Advertenties

Reacties»

1. Coen - juli 5, 2006

Ben benieuwd hoe KLM deze techniek (en de verdere organisatorische afhandeling) in het buitenland wil gaan inzetten. Ben daarnaast blij dat Brussel (EU) een stokje heeft gestoken voor het opvragen door de VS van (te) veel gegevens over de passagiers.

2. Coen - juli 5, 2006

Ben benieuwd welke informatie over de bagage (en de eigenaren van deze bagage) allemaal wordt opgeslagen in dit informatiesysteem. Indien daar ook NAW gegevens in worden opgeslagen is dit DE ideale database voor ons inbrekersgilde.

3. Coen - juli 5, 2006

Gisteren heeft de Europese Commissie op haar discussiewebsite “Your voice in Europe” een openbare consultatie geopend via welke alle Europese belanghebbenden kunnen aangeven hoe de Commissie om moet gaan met RFID (Radio Frequency Identification). In deze openbare consultatie ligt de nadruk op versterking van de Europese concurrentiepositie en het waarborgen van privacy van Europese burgers.

Met de consultatie is de tweede fase ingegaan van het plan dat de Commissie heeft opgesteld voor vaststelling van beleid met betrekking tot RFID. De consultatie staat open tot 17 september 2006. Voor meer informatie en consultatie: http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/909&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Bron: Ejure.nl (http://www.ejure.nl/f_dossier/news_id=3360/news.html)

4. Coen - juli 5, 2006
5. Gertjan - juli 5, 2006

Voor een aanduiding van de risico’s die aan het gebruik van RFID verbonden zijn, bijvoorbeeld als gevolgd van het koppelen van het referentienummer aan NAW gegevens in een database, wil ik verwijzen naar het RFID position paper van Bits of Freedom. http://www.bof.nl/rfid/RFIDpositionpaper.html

[quote]
Mythe 3: Op een RFID-chip staat maar heel weinig informatie.
Sommige voorstanders van RFID-technologie bagatelliseren de gevaren van het gebruik van RFID door te stellen dat de labels op een consumentenproduct alleen maar een serienummer bevatten. Niettemin kan een dergelijke code gebruikt worden als referentienummer voor informatie in een internetdatabase. Dit betekent dat een enkel, uniek nummer gekoppeld kan worden aan een oneindige hoeveelheid gegevens, die continue kan worden uitgebreid met nieuwe informatie.
Stel je voor dat een consument een product aanschaft met een unieke RFID-code die na de verkoop niet wordt verwijderd. Informatie over de koper van dit product kan dan continue automatisch aan een database toegevoegd worden. Deze nieuwe gegevens kunnen als toevoeging worden opgeslagen, terwijl een consument zich van winkel naar winkel verplaatst: “Klant ging V&D binnen om 12.32 uur”, “Klant arriveert op Shell Benzinestation om 14.14 uur” enzovoorts. Iedereen die vervolgens toegang heeft tot de database kan deze informatie raadplegen, of hij hier toestemming voor heeft of niet.
[/quote]

Het hierboven genoemde voorbeeld kan werkelijkheid worden als de RFID tags op de koffers/bagage blijven zitten en niet worden uitgeschakeld bij het ophalen van de bagage door de reiziger. De bagageafhandelaar heeft er geen belang bij om de tags uit te schakelen en voor Schiphol kan het aanvullende marketing informatie opleveren.

De eerder gemaakte opmerking van Coen, met betrekking tot de aantrekkelijkheid van deze database voor het dievengilde, geeft aan met welke risico’s er rekening moet worden gehouden. In het verleden was al vaker sprake van diefstal bij de bagageafhandeling, ook is het een bekend fenomeen dat bagagelabels worden overgeschreven, waarna de (woningen van de) vakantiegangers (tijdens hun afwezigheid) worden vereerd met een bezoekje. Toegang tot een database met al deze gegevens maakt de gevolgen van informatielekkage veel groter.

6. Gertjan - juli 7, 2006

Dit artikel is bij meer mensen opgevallen. Emerce houdt er een weblog over bij. http://rfid.emerce.nl/

7. Gertjan - juli 7, 2006

De International Air Transport Association IATA heeft een RFID-standaard geïntroduceerd voor tags aan vliegtuigbagage. De standaard moet het pad effenen voor de grootschalige introductie van RFID in de bagage afhandeling bij luchtvaartmaatschappijen.

http://www.dutchrfid.nl/artikelen/rfid/iso-normen-basis-voor-rfid-in-bagage-afhandeling.html

8. Jan van de Nes - juli 9, 2006

Dag Gertjan Martin (neem ik aan?)

Dit bericht stuur ik je n.a.v. jouw reactie op het artikel over de IATA-maatregelen, die je geplaatst hebt op DutchRFID.nl
Ik kan je niet emailen op het adres a@a.com doordat dit adres door Google als niet-bestaand wordt opgegeven. Dan maar op deze manier!

Mijn bericht aan jou luidt:
Bedankt voor je reactie. De IATA-gegevens zijn ons niet verstrekt maar de NEN’s (de standaarden voor RFID waarop IATA haar standaarden baseert), zijn verkrijgbaar bij (toevallig: naamgenoot) Gertjan van den Akker van het NEN te Delft. Mogelijk kan die je verder helpen aan de gegevens inzake de IATA-normen.

Van den Akker is bereikbaar op tel.nr 015-2690426.

Overigens kun je de website van het NEN benaderen door de button aan te klikken rechts naast het artikel over de IATA-normen op http://www.dutchrfid.nl (waar je het hebt gelezen).

Het NEN biedt meestal niet de mogelijkheid om normen gratis te downloaden, aangezien zij moeten leven van (onder andere) de opbrengsten van de verkoop van hun normen.

Maar mogelijk kunnen ze je op een andere manier verder helpen.

Mocht je meer willen weten of (gericht) nadere informatie nodig hebben, laat me dat dan even weten.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Nes
redacteur DutchRFID
Andromeda 14
1785 DR Den Helder
T 0223 643070
E janvandenes@perseusnet.nl
E jan@dutchrfid.nl

NB: Leuke site hebben jullie!

9. jetce - oktober 19, 2007

leuk allemaal voorlopig lopen ze nog steeds te shoppen in je bagage in de kelder(onderwereld) Camera weg en ipod weg €1200,- schade en verz geeft niet thuis ik had de camera om mijn nek moeten hangen tja dan hoef ik ook niet te verzekeren toch

10. Poru - juli 5, 2010

Ремонт квартир. Покупка стекло
Требуется сантехник
http://build.su/index.php?s=60fcda64a4dddd6d3f1ebbd9a9e5500d&act=SF&f=335


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: